❤FolloW me❤

Sunday, August 23, 2015

Homemade Kek batik

Assalamualaikum..

sejak dua menjak ni, ak memang alah kalau tgok resepi kek yang senang2.... terasa tangan gatal nak memasak...

'cheh.... nak menunjukla tu yang dia pandai masak!'

oo... idokkk,... sejak umur meningkat ni tahap kesedaran bahawa pentingnya memasak untuk mengisi perut2 orang yang kita sayang ni mula timbul... =_=

sebelom ni aku da macam orang x betol.. tiap2 bulan nak buat puding....puding buah.... puding buah... puding buahhh.... laici.. buah campuq... jagung... habis aku tibai...

selepas raya ari tu selamat buat puding kuah kastard... puding ntah ke mana.. kuah kastard je yang aku makan mcm makan aiskrim.... :D

raya ari tu selamat buat sushi n coleslaw... (tu pon kena marah sbb p jamu orang makan mknn jepun pd hari raya pertama..)
  (=..=)
ADA AKU KESAH??

semalam.. berjaya siapkan kek batik....
alhamdulillah..berjaya... :D
nak berkongsi resepi kek batik walaupon aktaw ramai yang da tahu nak buat.. aku je yang jakun baru taw nak buat benda tu.... ohh... one more time.... ADA AKU KESAH?
mbahahahaha....

1st time buat..biar x chantek tp tetap habis dimakan.. :D
aku tabur milo kat atas tu..

2nd time buat untuk officemate... nampak x chantek jugak.. 
tapi x pe.. keikhlasan terserlah...
mbahahaha
ak tabur badam cincang kat atas tu...


RESEPI KEK BATIK

250g mentega @ 1 buttercup
1/2 tin susu pekat (nak kurang or lebih itu terpulang pada korang)
3 sudu besar serbuk koko (nk letak milo pon boleh...)
esen vanilla (xletak pon x pe..chek x letak)
1 paket biskut marie

cara-cara..

1) cairkan mentega/ buttercup pada api sederhana
2)masukkan serbuk koko dan susu pekat. kacau sebati hingga tiada ketulan koko... (api sederhana)
3) masukkan biskut marie kedalam kuali berisi coklat. gaul rata...
4) then masukkan ke dalam loyang /bekas. tekan2sikit kasi dia mampat..
letak dalam peti ais dlm 3 or 4 jam...


sekadarperkongsian.... benda paling senang nak buat.. bagi akulerr... :D
sharing is caring...

❤Dah baca, cuba la komen lak. tQ❤

3 comments:

  1. hahaha, senang ke tak senang ke buat kek batik nih, CP pun tatau sebab CP kurang sikit kalau bakery nih...kalau lauk pauk, in shaa ALLAH

    ReplyDelete

♥Budak Chubby mintak Comment♥